Pagerank – din sidas värde

En snabb översikt: Har du hört talas om Google Pagerank?  Sysslar du med webbsidor eller planerar det så bör du ha stött på begreppet förut. Om inte så  är det något du bör ägna lite tid att lära dej mer om.

Pagerank, förkortas oftast till bara PR, är ett värde mellan 0 och 10 som google använder för att värdera olika sidor när dessa ska rankas i sökmotorns sökresultat. I korthet ger ett högre pagerank en bättre placering och en lägre sämre placering. Detta är dock en sanning med modifikation då pagerank enbart är ett av (i skrivande stund) drygt 200st olika metoder sökmotorn använder för att värdera de olika sidorna gentemot varandra.

Pagerank kan förenklat liknas med ett röstningssystem. En sida som vi kan kalla A länkar till sida B. Sökmotorn anser då att sida A har lagt en röst på sida B. Om flera olika sidor länkar till sida B, låt oss kalla dem A1, A2, A3 osv. så får sida B flera röster och därmed ett högre PR än om ingen eller bara ett fåtal sidor skulle länka till sidan. Varje röst är dock olika värd beroende på vilken PR som sidan som länkar in har. En sida med PR 3 har alltså ett högre röstvärde än en sida med PR 1.

PR fördelas också procentuellt ut över alla utgående länkar på en sida. En sida med många länkar ger alltså mindre än en sida med få länkar om sidorna har samma PR. Värdet i rösten från en sida varierar också beroende på placering, relevans samt en rad andra omständigheter. Detta är dock något som du får söka mer information om och är också något som ständigt förändras beroende på hur google själva justerar sina algoritmer.

Vi kommer att mer ingående gå igenom Pagerank samt diverse annat du ska tänka på framöver.

Denna sida har PageRank:
PageRank

Sidor med mer information:

This entry was posted in SEO Guider and tagged , , . Bookmark the permalink.

One Response to Pagerank – din sidas värde

  1. Pingback: SEO Interna länkar | SEO till vilket pris?

Leave a Reply